איך לבחור חדר לבנית אולפן


גודל החדר ומשמעותו

לגודל החדר ולגובה התקרה יש משעות רבה לגבי איכות הצליל שתהיה בו. לא לחינם כאשר אנו מבקרים\רואים אולפני הקלטה, אנו מוצאים שם חדרים גדולים מרווחים ובעלי תקרה גבוהה. הסיבה איננה בגלל שצריכים שם יותר מקום לציוד אנשים וכדומה, אלא שבחדר גדול התפזרות הצליל טובה יותר אין חזרות מהירות מקירות\תקרה קרובים. בנוסף תחשבו על זה שאותה אנרגיה של צליל שבוקעת מהמוניטורים תצטרך "להצטופף" בחדר קטן או להרגע נכון בחדר גדול. נכון, רובנו אינו יכול (צריך) לבנות את האולפן האולטימטיבי, אלא אנו בוחרים באחד מחדרי הבית שלנו או המושכר. לכן כדאי לנו מראש לבחור את החדר המרווח יותר במידת האפשר.

אנו יכולים לעשות ניסיון מאד פשוט, תיכנסו לחדר עם אדם נוסף שידבר מולכם כאשר החלונות והדלתות סגורים, לאחר מכן צאו איתו לחדר גדול יותר (סלון הבית) ותקשיבו מה קרה לאיכות הצליל שבוקע מגרונו. אנו נבחין מיד שהוא בעל צליל פתוח יותר פחות עמום והרבה יותר קרוב לצליל שאנו מכירים ממנו.

אתם יכולים גם לבחון זאת לבד בעמדכם במסדרון ומדברים, בגלל קירבת הקירות תקבלו את אפקט "אקו פלאטר" שמוכר לנו במקומות קטנים. כן, בהחלט אם אין לנו ברירה נוכל לטפל בחדר הקטן ,אך הטיפול בו יהיה מאסיבי ע"י ספיגה עבה וע" הוספה של דיפיוזרים ועדיין לא נקבל את התוצאה שתהיה דומה לחדר הגדול אך אינו משתווה לו.

באותו נושא גם לגובה התקרה יש משמעות גדולה, חדר מרתף גדול אבל עם תקרה נמוכה 220-240 ס"מ עדיין יהווה בעיה בגלל הגובה.

החדר שנרצה רצוי שהוא יהיה בצורת מלבן שרוחבו יהיה כ-300 ס"מ, כך שנוכל למקם אותנו ואת המוניטורים לא בקרבת קיר, ומדוע? מוניטורים אוהבים אוויר מסביבם ולא להיות בקרבת קיר צדדי ונשב כך שאורך החדר מאחורינו וזה ייתן מרחק לגל החוזר הנמוך ככל שניתן. כדאי שלחדר לא יהיו הרבה פתחים, מכיוון שהם יגרמו לכמות רעש גדולה יותר להכנס ולצאת. כמובן שאני נתקל לא מעט פעמים שהחדר שאמור להיות "אולפן" הוא קודם כל חדר שינה עם ארון מיטה מדפים וכו'.

כמובן שצריך לקחת בחשבון שזה אינו החדר הרצוי, אך גם בו ע"י טיפול אקוסטי אפשרי להגיע למצב עבודה סביר.

בכתבה הבאה נסביר על ההבדלים בין קירות גבס, בלוק ובטון.

יורם לב